Lesstijlen

Wij bieden heerlijke lessen aan voor iedereen. Gevorderd, geen ervaring, jong, oud, man, vrouw, studerend of niet? Iedereen is welkom. ‘Yoga Bij Ingrid’ geeft nuchter, ontspannen en met humor les, waarin jouw eigen grenzen, lichaam en geest centraal staan. Lekker ontspannen op de mat mét een flinke portie Brabantse gezelligheid. 

Mannen yoga is een les waarin Vinyasa Yoga (dynamisch) afgewisseld wordt met Yinhoudingen.
Hierbij gaan de verschillende houdingen soepel en geleidelijk in elkaar over op het ritme van de adem. Naast de adem zijn de “core” spieren van belang bij Vinyasa Yoga.


Waarom Mannen yoga?

Ook om de man meer op de mat te krijgen en mannen zitten nu eenmaal anders in elkaar dan vrouwen. Generaliserend zijn mannen krachtiger en minder flexibel. Hierdoor passen sommige yoga houdingen beter bij mannen dan andere. Ook is de sfeer anders met alleen mannen en is het voor sommige mannen ook prettiger om niet alleen maar tussen de hele lenige en geoefende yoga dames te staan.

Mannen yoga is voor alle mannen, met of zonder ervaring en natuurlijk ben je als man ook welkom in alle andere groepen!

Hatha yoga is de eerste vorm van yoga waaruit de andere vormen van yoga zijn ontstaan.
Hatha yoga is een vorm van yoga waarbij je verschillende posities (asanas) met elkaar afwisselt.

Je beweegt van de ene naar de andere houding in een vloeiende beweging en blijft vaak enkele ademhalingen in dezelfde houding staan, waardoor de houdingen intenser worden.

Je ademhaling speelt een hele belangrijke rol.  Op deze manier ontstaat er stilte in jezelf en komen je geest en  je lichaam tot rust wordt opgebouwde stress losgelaten.
De houdingen zijn zacht tot uitdagend en worden op ieders kunnen aangepast.

Ook stretch je de spieren om je flexibiliteit te vergroten.
Elke les bestaat uit staande en zittende houdingen. In elke houding zoek je naar de juiste balans tussen inspanning en ontspanning, net als in het dagelijks leven.
De yogalessen zijn voor zowel beginners als gevorderden geschikt en we passen de houdingen altijd aan jouw eigen lichaam aan.

Met Yin Yoga richt je je aandacht op de ontspanning van je spieren en op de diepere lagen in het lichaam. Yin Yoga is een meditatieve vorm van yoga, je werkt in een andere structuur in je lichaam, je bindweefsel. Door rustig in een houding te komen en daar minimaal 3 minuten te blijven, worden het bindweefsel en de gewrichten langzaam en op een zachte manier opgerekt en gehydrateerd, hierbij rekken de spieren ook mee. Bindweefsel zit namelijk in ons hele lichaam.  Ook heeft Yin Yoga effect op een goede doorstroming van onze levensenergie. Een goede chi (levensenergie) heeft een positief effect op je algehele gezondheid, dus zowel mentaal als fysiek.

Bindweefsel heeft ook een andere aanpak nodig dan de spieren. Bindweefsel bevat minder bloed, heeft een andere
structuur, waardoor het minder beweeglijk is. Overigens verschilt de structuur van het bindweefsel van mens tot mens. Kom het zelf ervaren op de mat

Door het langer aanhouden van een Yin houding, die vrijwel allemaal zittend of liggend worden uitgevoerd krijg je de ruimte om naar binnen te keren, zodat je ruimte maakt in je hoofd, je hart en je lichaam. En nog meer kunt gaan voelen wat er in je lichaam gebeurt, welke signalen worden gegeven en wat dit je te zeggen heeft.

Met andere woorden, je kunt echt gaan voelen wat zich in je lichaam afspeelt.Yin Yoga is geschikt voor iedereen en ook voor mensen die een lichamelijke beperking hebben, fysieke klachten hebben of gewoon behoefte hebben aan een rustige vorm van yoga. Een Yinles is zeker ideaal als onderhoud naast al je Yang activiteiten.

In een Yin Yang yogales werken we met beide kwaliteiten doordat actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld worden met verstillende houdingen (Yin) die net als in de Yin lessen langer aangehouden worden. De Yang in de bewegingen is gericht op de spieren en zorgt voor een krachtig vitaal lichaam. De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Zo ontstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Je zou Vinyasa Flow Yoga het mildere zusje of broertje van Power Yoga kunnen noemen.
Zoals bij iedere vorm van Yoga, staat de adem centraal, uithoudingsvermogen en kracht bouwen we langzaam op in deze lessen.
Het is ook een vorm waarbij het tempo iets lager ligt dan in een Power Yoga les.
De houdingen zijn minder intensief maar worden wat langer aangehouden.
Met behulp van ademondersteuning voer je de verschillende houdingen direct achter elkaar uit.

De les bestaat uit verschillende Yoga houdingen (asanas) om lichaam en geest te versterken.

Vinyasa betekent ‘verbinding van beweging en ademhaling’.
Door deze verbinding onderstaat er een natuurlijk ritme, flow, waarin de houdingen elkaar in een redelijk tempo opvolgen.
Flow vanuit ademhalen, voelen, loslaten, aandacht en ruimte. Krachtige houdingen en diepe stretch-houdingen waar de tijd voor genomen wordt.

Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten) kan deze vorm van Yoga goed helpen om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen omdat de wat krachtige en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen.